دانستنی ها

با مطالعه این وبلاگ مطالب مفیدی در انتظار شماست.

دانستنی ها

با مطالعه این وبلاگ مطالب مفیدی در انتظار شماست.

  • ۰
  • ۰

هیج اجتماعی بدون قانون شکل نمی‌گیرد و حتی انسان‌های غارنشین هم در همان جمع خانوادگی خود در غار، هم تابع قوانینی بودن که بزرگ خانواده تعیین می‌کرد. بدون قانون شهر توسعه نمی یافت و اساساً زمانی که از شهرنشینی صحبت می شود، منظور مردمانی است طبق قوانین خاصی دور هم جمع شده اند و زندگی می کنند. قوانینی مانند قانون طلاق توافق، قانون ارث، قانون شکایت از کارفرما، طلاق توافقی و... که هر کدام توسط نمایندگان مردم تدوین شده اند تا بتوانند آسایش و راحتی را برای مردم در اجتماع فراهم آورند.

طلاق توافقی

 

طلاق توافقی

طلاق یک امر ناخوشایند است که زن و شوهر در شرایطی که ناچار می‌شوند، تصمیم بر جدایی را بهتر از ماندن می‌بینند، طلاق می‌گیرند. هیچ زن و شوهری ا ابتدای زندگی فکر نمی‌کند که روزی طلاق خواهد گرفت با این حال همیشه شرایط بر وفق مراد نیست و امکان دارد که طلاق گرفتن، شرایط را بهتر کند. هر کشوری برای طلاق همسران، قوانین خاص خودش را دارد که در کشور ما، ایران، این قوانین طبق کتاب قرآن و دستورات پیامبر و احکام اسلامی نوشته می‌شود. معمولاً حق طلاق با مرد است و اگر بخواهد بدون هیچ دادخواستی می تواند زن را طلاق دهد. اما برای زن این طور نیست و باید حتی گاهی با بخشیدن مهریه یا پرداخت مال به شوهر، از او طلاق را بگیرد.

 

اما طلاق توافقی، طلاقی است که در آن زن و شوهر با توافق یکدیگر و بدون خشونت، تصمیم به جدایی می‌گیرند و مانند حالتی نیست که زن درخواست طلاق بدهد و دادگاه برای کشاندن مرد به دادگاه، حکمی صادر کند.

نحوه رسیدگی به پرونده طلاق توافقی، با انواع دیگر طلاق متفاوت است. قابل توجه است که این توافق در جنبه‌های دیگر مانند مهریه و حضانت یا ملاقات فرزندان شامل می‌شود و هر توافقی که زوجین در این موضوعات داشته باشند برای دادگاه قابل قبول و محترم خواهد بود. 

مهریه در طلاق توافقی

در این نوع طلاق، زن باید نصف مهریه خود را ببخشد یا اینکه حتی بیشتر از آن را دریافت کند. هر کدام از این موارد به شرایط بستگی دارد. زوجین باید در ین موضوع، خودشان به توافق برسند و دادگاه اعلام کنند.

حضانت در طلاق توافقی

اما به صورت قانونی حضانت فرزندان تا 7 سالگی با مادر است و بعد از آن به عهده پدر می‌باشد. فرزندان بالای سن بلوغ – یعنی دختران بالای 9 سال و پسران بالای 15 سال -  از سن حضانت یا نگهداری خارج شده و دادگاه تکلیفی در خصوص آن‌ها ندارد تا حضانت را در رای مشخص کند. 

طلاق توافقی

گواهی عدم سازش در طلاق توافقی

بعد از اینکه زوجین به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق توافقی می‌کنند، دادگاه یک جلسه مشاوره معین می‌کنند. زوجین پس از حضور در جلسه مشاوره، باید منتظر ارسال نظر مشاور بمانند. پس از آن اگر مشاور تأیید کرده باشد، دادگاه گواهی عدم سازش را ارسال می‌کند و زوجین با در دست داشتن آن می‌توانند ببه دفتر طلاق رفته و طلاق نهایی شود.

منبع:

 

https://www.academia.edu/44477155/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C_%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84_%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1_%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C?source=swp_share

  • ۹۹/۰۸/۲۰
  • ramin alavi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی