دانستنی ها

با مطالعه این وبلاگ مطالب مفیدی در انتظار شماست.

دانستنی ها

با مطالعه این وبلاگ مطالب مفیدی در انتظار شماست.

  • ۰
  • ۰

هنگامی که در حق شما جرمی صورتی می گیرد می توانید اقدام به تنظیم شکایت از فرد مورد نظر کنید. اما تنظیم شکایت هم مانند دیگر مسائل حقوقی آداب مخصوص به خود را دارد که در ادامه شهرداد به تشریح آن ها می پردازد.

چرا باید اقدام به تنظیم شکایت کنیم؟

در آیین دادرسی کیفری رسیدگی به هرگونه جرمی زمانی آغاز می شود که شاکی اقدام به تنظیم یک شکایت کند البته این برای جرایم نامشهود است. در جرایم مشهود در صورتی که افراد ظابط در دادگستری شاهد وقوع جرم باشد کافی است و نیازی به شکایت شاکی خصوصی نیست و رسیدگی به پرونده فورا شروع می شود.

فرم شکایت فرمی است که قوه قضاییه آن را تهیه می کند تا افراد قادر باشند شکایت خود را در آن به ثبت برسانند. این فرم یک برگه چاپی است که در آن موارد مانند اطلاعات شاکی و مورد دعوا در آن نوشته می شود و شاکی موظف به پر کردن آن است.

 

تنظیم شکایت

اگر بخواهیم شکایت خود را در برگه عادی بنویسیم

با توجه به ماده 68 قانون آیین دادرسی کیفری شرایط کلی شکایت نامه و نحوه تنظیم آن تحت عنوان فرم شکایت کیفری مشخص شده است. بر اساس این ماده اگر بخواهیم از طریق این فرم شکایت خود را ثبت کنیم باید مواردی که جهت ثبت شکایت در فرم ذکر شده است را تکمیل کنیم. اما برای ثبت شکایت در یک برگه عادی باید موارد ذیل را حتما در آن ثبت کنیم.

  • نام و نا خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، سن، شغل، وضعیت تاهل، تابعیت، میزان تحصیلات، مذهب، شماره تلفن، آدرس دقیق، ایمیل و کدپستی شاکی.
  • موضوع مورد شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم
  • ضرر و زیانی که به شاکی وارد شده است و مطالبات وی
  • مدارک وقوع جرم، اسامی و مشخصات و نشانی شاهدان و افراد مطلع در صورت وجود
  • مشخصات و نشانی فرد مورد نظر یا مظنون در صورت وجود.

جمع بندی

با توجه به تمام مواردی که در ارتباط با تنظیم شکایت برای شما عنوان کردیم شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی