دانستنی ها

با مطالعه این وبلاگ مطالب مفیدی در انتظار شماست.

دانستنی ها

با مطالعه این وبلاگ مطالب مفیدی در انتظار شماست.

  • ۰
  • ۰

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه زمانی نیاز به تنظیم شکایت می باشد؟  در جواب این سوال وکیل تنظیم شکایت می گوید: شکواییه بیان کننده جرمی می باشد که رخ داده است. نخستین سنگ بنای تشکیل پرونده کیفری، تنظیم شکواییه و نوشتن شکایت نامه است. هنگامی که شخصی خود را متضرر از جرم میداند، در مقام دادخواهی و اثبات ارتکاب جرم توسط متهم، نسبت به تشکیل پرونده کیفری علیه او اقدام می نماید. شاکی در متن شکواییه، دلایل و اسباب اینکه چرا اقدام به طرح شکایت نموده را بیان می دارد.

 

تنظیم شکایت

نحوه تنظیم شکایت چگونه می باشد؟

مطابق ماده 68 قانون آیین دادرسی کیفری، شاکی یا مدعی خصوصی می تواند شخصا یا توسط وکیل شکایت کند. یعنی تنظیم شکایت می تواند هم توسط شخص شاکی صورت پذیرد یا توسط وکیل تنظیم گردد. در نتیجه مقرراتی برای طرز تنظیم شکایت وضع گردیده که می بایست رعایت شود.

نکات مهمی که در تنظیم شکایت باید رعایت کنیم

شماره 1- مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا مظنون به ارتکاب جرم

شماره 2- نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق، و در صورت امکان ایمیل، شماره تلفن همراه، ثابت و کدپستی شاکی

شماره 3- موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم

شماره 4- ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی

شماره 5- ادله وقوع جرم، اسامی و مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان

به چه کسی مدعی خصوصی می گویند؟

مطابق ماده ۱۰ قانون مرقوم، قربانی جرم، شخصی است که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است. اگر این شخص، تعقیب مرتکب را درخواست کند، شاکی نامیده میشود. حال اگر شاکی، نسبت به جبران ضرر و زیان وارده نیز اقدام نماید و مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم را نیز بخواهد، مدعی خصوصی نامیده می شود.

 

تنظیم شکایت

 

لذا در جرایم قابل گذشت که جنبه عمومی ندارند، تا زمانی که شاکی نسبت به تنظیم شکواییه و دادخواهی اقدام نکند و تعقیب مرتکب را تحت عنوان متهم از محکمه خواستار نشود، پرونده کیفری به جریان نمی افتد.

تفاوت تنظیم شکایت و دادخواست

برای تشکیل پرونده کیفری نیاز به تنظیم شکایت وجود دارد. در حالیکه برای تشکیل پرونده حقوقی نیاز به تنظیم دادخواست وجود دارد. مرجع صالح به رسیدگی به شکواییه تقدیمی از ناحیه شاکی، محاکم کیفری و دادگاه های کیفری مانند دادگاه کیفری یک، دادگاه کیفری دو، دادگاه انقلاب و دادسراهای عمومی و انقلاب می باشد. در حالیکه مرجع صالح به رسیدگی به تقدیم دادخواست، محاکم حقوقی و شعبات حقوقی واقع در دادگستری ها میباشد.

تنظیم شکواییه هنگامی صورت می پذیرد که قربانی خواستار کیفر و مجازات مرتکب جرم می باشد. یعنی خواسته شاکی از این حیث بوجود آمده است که شخص دیگری به عنوان متهم، مرتکب جرم و بزه در حق شاکی شده است. درحالیکه شخص خواهان در تنظیم دادخواست خویش خواستار مجازات یا اعمال مقررات مربوط به حبس یا شلاق در حق مرتکب جرم نمی باشد.

زیرا فعل یا ترک فعل خوانده، دارای عنوان کیفری نبوده و مشمول مقررات جزایی نمی باشد. بلکه خواهان با تنظیم دادخواست، مدعی اعاده وضعیت به حالت سابق مانند ابطال یک سند رسمی یا رسیدن به وضعیت و حالتی است که خود را محق در آن می داند، مانند الزام به تنظیم سند رسمی.

 

تنظیم شکایت

شهرداد

شهرداد امکانی را فراهم آورده تا علاوه بر متخصصین حقوقی، عموم افراد جامعه نیز بتوانند در هر زمان و مکان نیازهای حقوقی خود را اعم از پرسش و پاسخ حقوقی، مشاوره آنلاین و بررسی آنلاین پرونده های حقوقی، حتی قبل از مراجعه به وکیل و طرح دعوی مرتفع نمایند.

شهرداد با تقسیم بندی وکلا به حوزه های مختلف تخصصی و احراز کفایت علمی و تجربی وکلای مربوطه پل ارتباطی بین وکلای برگزیده و مردم خواهد شد تا بدین وسیله فناوری نوین را در خدمت جامعه ایرانی قرار دهد.

اگر چه شرکت گام‌های بلندی را برای تحقق اهداف خود برداشته است؛ این شما عزیزان خواهید بود که با بازخورد و انعکاس نقطه نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن خدمات شهرداد یاور و رهنمون خواهید بود.

  • ۹۹/۱۲/۱۳
  • ramin alavi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی